Maaike Albrecht-Vollebregt

Maaike Albrecht-Vollebregt

Contactinformatie

Maaike Albrecht-Vollebregt

Docent havo/vwo NLT

Ik ben 39 jaar en moeder van drie jongens. In mijn vrije tijd wandel ik het liefst lange afstanden of werk ik mijzelf in het zweet in de sportschool. Sinds 2010 ben ik werkzaam in het onderwijs. Ik startte als docent mens & natuur. Later is dit leergebied opgesplitst in monovakken, waarbij ik biologie en natuurkunde heb gegeven in de onderbouw. Vier jaar geleden startte ik met de master biologie. Sindsdien ben ik voornamelijk werkzaam in de bovenbouw, waar ik de vakken biologie, O&O, NLT en Big History geef. Op mijn werkplek vervul ik samen met twee andere collega’s de taak als LOB-coördinator.


Ik vind het heerlijk om met pubers te werken. Een fase in het leven waarin school meestal niet de hoogste prioriteit heeft. En leerlingen niet altijd de verbinding voelen van de aangeboden lesstof met hun leefwereld. Dit is dan ook de reden dat ik mij heb aangemeld voor de vakvernieuwingscommissie. Ik geloof stellig dat wanneer onderwerpen meer in een context worden aangeboden aan leerlingen, waarbij zij werken aan authentieke vraagstukken vanuit de beroepspraktijk waar wij als samenleving tegenaan lopen, zij meer de verbinding voelen met hun hedendaagse leven. En dat leerlingen zo meer interesse zullen hebben in de lesstof. Daarbij staat voor mij bètaonderwijs centraal, waarbij een onderwerp vanuit de diverse disciplines belicht wordt.


Tenslotte bestaat de wereld niet uit losse disciplines, maar heeft het één invloed op het ander en zal je het andere weer nodig hebben om iets te kunnen onderbouwen. Juist de samenhang tussen de verschillende disciplines maakt dat je de wereld beter begrijpt, in een fase waarin de wereld op zijn kop staat. Vaardigheden als samenwerkend leren, kritisch denken en zelfregulatie vind ik daarbij erg belangrijk. Ik streef ernaar dat leerlingen als aankomend professionals op een actieve manier deelnemen aan hun leerproces. En dat is een leerproces dat enerzijds door docenten is ingericht, maar anderzijds ook door leerlingen zelf wordt vormgegeven. Onderwerpen waar wij als samenleving mee hebben te dealen staan hierbij centraal. Denk hierbij aan duurzaamheid, klimaat, gezondheid (in de breedste zin van het woord) en digitalisering. Samen met mijn collega’s hoop ik een vernieuwing slag te kunnen neerzetten bij het vak NLT.